I flera veckor har jag haft "dörrkrans" på min att göra lista och den har ändå inte blivit gjord. Att något som jag tycker är så roligt att göra inte har blivit gjort... 


Men nu när jag har julpyntat lite fick jag inspiration till årets julkrans till entrén. Jag älskar att ta vad jag har hemma och pyssla med. Jag blir alltid lika förvånad hur fint det kan bli och kännas nytt även att jag bara använder saker jag redan har. Sparar man pynt och annat som jag gör finns det alltid saker att pyssla med. Man behöver helt enkelt inte köpa nytt. Tänkt till så har du säkert det mesta hemma redan. Mindre konsumtion bidrar till en hållbar värld. 

Jag började med att lindade in min gamla halmkrans med trädgårdssnöre. Sen hade jag liggande i min pyssellåda en bit tovad ull som jag lindade runt och fästens nålar på baksidan. För att få lite färg på kransen klippte jag av några grenar från en vintergrön växt från trädgården (vi ska ta ner busken så det gäller att utnyttja den så länge det går). Sista piffet blev tre pärlemonålar i tre olika storlekar, en rosett i ett röd/vitrandigt snöre och träordet "kram".


När jag ändå var i farten gjorde jag även denna hyacintgrupp. Hyacinterna hör verkligen julen till och dessa fyndade jag på julmarknaden förra helgen, 10kr/st. De hade pyntat dem med brunt kaffefilter och rosett av ett trädgårdssnöre runt om istället för plastkrukan. Detta behöll jag och utgick ifrån. Botten i den fina glasskålen med fot är fylld med gammal torr mossa för att komma upp lite. Sen är skålen fylld med samma vintergröna grenar som jag satte på kransen. Två pärlemonålar satte jag vid ena hyacintlöken för att pynta lite. Eftersom hyacinterna är/kommer att vara rosa har jag valt att inte använda så mycket annan färg i gruppen. En mörk guldfärgad tygrosett och en guldfärgad värmeljushållare blev det sista piffet i julgruppen. 


Jag julpyntar lite eftersom i vårt hem och detta är bara en början. Inte för att jag är någon julpyntsfantast men, mer ska det bli framöver. Granen som ligger ute på baksidan och väntar vill nog snart in. Frågan är bara i år när vi har lilleman, hur mycket man kan pynta den...
dörrkrans, hyacinter, julgrupp, julgruppen, julkrans,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej