Då är det äntligen fredag igen. Helgen stundar och man får äntligen tillbringa två hela dagar med sin familj. Älakar helgen för jag saknar Roger på vardagarna när han jobbar och jag och Folke är ensamma hemma. 


Idag blir det "Långpannebröd" med morot i. (Fast egentligen bakade jag igår eftersom jag knappt är hemma idag.) Jag vill lära mig att äta mer efter säsong och därför valde jag ett bröd med morötter i. Nästa fredag kanske det blir något med rödbetor för det har vi fortfarande kvar i landet. 


Recept:
2-3 rivna morötter
50g jäst
5dl mjölk
1/2dl rapsolja
2 stora msk honung
1tsk salt
2dl grahamsmjöl
2dl havregryn
Ca 10dl vetemjöl

Smula jästen. Värm mjölken fingervarm och häll över jästen till den lösts. Blanda i oljan, morötterna, honungen och saltet.  Till sist blanda i grahamsmjölet, havregrynen och så mycket vetemjöl som behövs för att det ska bli en deg. 
Jäs  i 30 min. 
Tag ur degen på mjölat bakbord och knåda den igen. Baka ut degen i en långpanna, antingen smord eller på bakplåtspapper. Skär i rutor och nagga. 
Jäs i 30 min. 
Grädda i ugnen i 15 min i 220 grader. 


Fredagsbak, Långpannebröd,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej