Onsdag igen och idag har jag tagit tag i att laga vegetariskt. Lunchen till mig och sonen blev "slät morotssoppa". Jag har utgått från receptet "mustig morotssoppa" från boken "nyttig mat för glada barn" av Catherine Atkinson men, jag har ändrat, lagt till och bytt ut lite. 



Detta behöver du:
Ca 2msk rapsolja
1 gul lök
3msk röda linser
Ca 500g morötter
1 potatis
1tsk malen koriander
6dl grönsaksbuljong
Salt
Svartpeppar
Paprikapulver
Gräslök
Turkisk yoghurt eller créme fraiche


Hacka löken, skala och dela morötterna och potatisen i små bitar. Fräs löken i en kastrull till de blivit mjuka men,inte fått färg. Lägg i morötterna, potatisen och koriandern och fräs i några minuter. Häll över buljongen och lägg i linserna. Lägg på ett lock och låt sjuda till allt är mjukt, ca 20 min. 


Mixa soppan slät. Smaka av med resterande kryddor. 
Servera med en klick turkisk yoghurt eller créme fraiche. 

slät morotssoppa, vego-onsdag,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej