Igår var det en mellandag med dåligt väder så jag och min man tog tillfället i akt och gör äppelmos, plommonbas och morotssoppa på våra egna äpplen, plommon och morötter.
Vårt ena träd är ympat så den bär både "Sävstaholm" och "Risäter" och från detta träd har vi plockat fallfrukt nu ett tag. Som ni säkert har förstått vid detta lagret älskar jag att ta till vara och därför är det just denna fallfrukt som jag gjort mos av.

Man kan göra mos på flera olika sätt. Ett är att man skalar, kärnar ur, skär i mindre bitar och sen kokar det till mos. Jag bara skär äpplena i mindre bidar med skal och kärnhus och lägger sen det i en kastrull med lite vatten i botten tills äpplena är mjuka och mosiga.

Då är det dags att passera med min gamla mosvagga. Med hjälp av rullredskapet trycker man ner moset genom den perforerade plåten.

Kvar blir bara skal, kärnor och annan bös som jag lägger i komposten. Detta sättet att göra mos tar man till vara på hela äpplet och skalar eller skär inte bort användbart äpple.

Under mosvaggan ligger härligt slät äppelmos. Jag tillsätter inget socker utan fryser bara in det i lagom stora glasburkar. Men tänk på att inte fylla hela vägen upp då moset växer lite när det fryser.

Denna omgång gav 14 mindre glasburkar. Supergott att ha på gröten.


Plommonbasen och morotssoppan kommer jag dela framöver. Kan ju inte ta allt roligt på en och samma gång.

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej