(null)

Äntligen är juletiden här!
Julen för mig är tid att umgås, mysa och visa varandra att man bryr sig om dem. Jag tycker att julen och julklappar handlar om kärlek, att dela med sig av sin kärlek. 
Att sprida kärlek är egentligen väldigt enkelt, en "må bra" kalender på jobbet (min kan du hitta här), ett julkort (flera varianter kan du hitta  här), en inbjudan, en present.  
För många är julen och julklappar bara ett enda konsumtionshysteri med för mycket mat och sött som man äter tills man rullar fram. Julklappar är för många bara stressande och vissa anser att man bara byta pengar med varandra. 
Skulle det behöva vara så stressigt om man funderar på vad som egentligen är viktigt. Vad är viktigt för dig och vad är viktigt att tänka på för att inte överkonsumera jordens resurser. Genom att fundera kan vi ta ett eller flera steg till mindre stressad tillvaro och mer hållbara vanor. 

(null)
Julpyntad spiselkrans.

Vad finns det då för tips att ge?
Mat: Laga inte så mycket mat utan välj ut någta rätter du verkligen vill ha och tänk lite mer vegetarisk. Se till redan innan att bestämma vem som gör vad och när allt ska görs. 

Paket: Ge bort upplevelse. Det behöver inte vara så spektakulärt utan till exempel en fika eller en utflykt. Ge bort hållbara föremål som diskborste i trä, potatisborste i trä, bivaxdukar, tygkassar, fruktpåsar i tyg, 
Det allra bästa tycker jag är när man får något som någon gjort själv. Egengjorda krämer, hemsydda trosor, en träslev eller vad man kan tänkas knåpa ihop. Dessa presenter ligger det extra mycket kärlek bakom. Tänk att någon har tänkt på just dig när den gjort den. 
Ge till välgörenhet tycker jag man alltid ska göra, inte bara till jul. Att ge julklappen till någon organisation är en bra tanke, men kan bli "men jag då!" om man inte vet med sig att adressaten helre vill ge än att få en fysisk julklapp. Därför är det bättre att var och en själva får bestämma när man vill ge och till vad. 

Årets julpapper av återanvänt förpackningsemballage.

Paketinslagning:
Återanvänd inslagningspappret sen förra året. Jag rotar alltid i presentpappershögen efter att alla paket är öppnade för att ta till vara fina fynd. Andra tips är att använd tidningspapper, sy tygpåsar att stoppa julklappen i av tex gamla lakan. För inte så länge sedan fick jag tips om att använda barnens teckningar som omslagspapper. Använd pappersemballage, det gör inget att pappret är skrynkligt, det blir charmigt. 

Sparat julpynt som jag gjorde när jag var liten.

Det finns små enkla saker man kan göra för att få en hållbar jul med mycket mys utan att göra avkall på jultraditioner. Att göra lite är bra nog. 
Lycka till med din hållbara jul!














hållbar jul, tänk hållbarhet i jul,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej