Idag har vi haft födelsedagskalas för min mamma som fyller år på tisdag. Roger lagade köttgryta och jag gjorde födelsedagstårta. Jag vet att hon gärna vill ha chokladtårta så det blev det, lite i varje fall. Björnbären plockade jag från mina föräldras björnbärsbuske i somras. 



Jag har länge velat baka just denna tårta men, inte hittat rätt tillfälle förrän nu. Den är sjukt god! 

Så härlig smakkombination, de söta björnbären tillsammans med den syrliga citronen. Sen blir den inte sämre av den lite kladdiga cholkadbottnen. 



Björnbärstårta med chokladbotten och citronfyllning


16-18 bitar (pga väldigt mäktig).

 

Tårtbotten: 225 g smör

          3 ägg

4,5 dl socker

2 tsk vaniljsocker

5 msk kakao

3,5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

2 dl kallt vatten

 

Fyllning:   1,5 dl grädde

1 tsk florsocker

200 g färskost

250 g färska björnbär eller andra bär

Citronkräm: 4 äggulor

   3 dl socker

   ​3 citroner, pressad saft, rivet skal           från 1 av citronerna

 

Dekoration:2 dl vispgrädde

250 g färska björnbär eller andra bär


 

Dag 1: 

Smörj och mjöla en form, gärna löstagbar kant, 24 cm Ø. Smält smör, låt svalna. Vispa ägg  och socker pösigt. Rör ner vaniljsocker och kakao. Vänd ner mjöl blandat med bakpulver.  Blanda det smälta smöret med vattnet, tillsätt, och rör till en jämn, ganska lös smet. Häll i formen och grädda i 175 grader i mitten av ugnen ca 50 minuter. Låt kallna och vila över natten. 

 

Dag 2:  

Skär kakan i 3 bottnar. 

Vispa grädde och florsocker rätt hårt. Rör färskosten mjuk och blanda ner. Rensa och dela björnbären till fyllningen och rör ner dem. Blanda så att bären bara blir lätt mosade. 

 

Citronkräm: Lägg alla ingredienser i en kastrull. Koka smeten långsamt på svag värme under omrörning tills den börjar tjockna. Ta kastrullen av värmen, fortsätt vispa till en fast och krämig konsistens. Låt svalna helt.

 

Lägg ihop tårtan: Bred bärkrämen över en tårtbotten. Lägg på den andra och bred citronkräm på den. Täck över tårtan och ställ kallt. Godast om den får dra minst en halvtimme i kylen. Täck med vispgrädden och dekorera med björmbären. 



Tyvärr misslyckades jag med citronkrämen, den blev inte tillräckligt tjock utan flöt ut. Jag skulle nog kokat den längre. Men god blev den ändå. 



Björnbärstårta med chokladbotten och citronfyllning,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej