Idag på förmiddagen var vi i kyrkan för att hämta Guds-pärlan. I vår församling jobbar de nämligen med "Fälsarkransen" som pedagogiskt verktyg. "Frälsarkransen" är ett pärlarmband/radband som sammanfattar den kristna vägen. 

Så här ser min Frälsarkrans ut:

När ett barn föds i församlingen kommer en församlingmedlem hem till familjen med Jag-pärlan. När man döper sitt barn får man Dop-pärlan och så kommer det fortsätta till man samlat alla pärlorna. Till dagens familjegudstjänst hade vi fått en inbjudan med posten om att vi var välkomna att hämta Folkes Guds-pärla i glittrande guld. I inbjudan stod det att pärlan säger två saker; du som barn är en pärla och att pärlan är en påminnelse om Guds närvaro i livets alla skapelser. 

Varje pärla har en tillhörande text från Psaltaren i Bibeln. 
Jag-pärlan: Du såg mig innan jag föddes. 
Dop-pärlan: Herre, lär mig dina vägar. 
Guds-pärlan: Du omger mig på alla sidor. 

För att inte pärlorna bara ska ligga i en låda har jag bestämt att de ska vara som en ljusmanschett runt dopljuset. Eftersom blir det fler pärlor som kommer pryder ljuset. 


Undra när vi blir inbjudna att hämta nästa pärla. 
Frälsarkransen,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej