Jag har märkt nu att när jag lagar mat väljer jag gärna att laga vegetariskt så det blev Pasta med tomat och linssås i tisdags och idag blir det Ruccola och stoltorkade tomat paj. Nu när vi kan äta samma mat alla tre känns det ännu viktigare att vi äter mer vegetariskt för att vår son inte ska vänja sig av med det. Mycket av hans bäbismat som jag har lagat har varit vegetariskt så, varför ändra på en bra trend. 

Pasta med tomat och linssås

Detta behöver du:
Valfri pasta för 4 personer(jag valde penne)
Fetaost

Tomatsåsen
2tsk basilika
1 gul lök
3 stora vitlöksklyftor
1-2msk kokosolja
1dl röda linser
Ca 400g krossade tomater
3dl vatten
Ca 2krm nymald svartpeppar
Lite pizzakrydda
Kanske lite salt (tänk på att linserna i sig är väldigt salta) jag tillsatte inget. 

Koka pastan. Skala och finhacka löken och pressa vitlöken. Fräs tillsammans med basilikan i kokosoljan på svag värme. Blanda i tomatkrossen, vattnet och avsköljda linser. Låt koka upp och sjuda på svag värme i ca 20 min, tills linserna är mjuka. Smaka av med kryddorna. Lägg upp på talrik och smula över lite fetaost. 


Ruccola och soltorkade tomat paj

Detta behöver du:
Pajdeg
3dl mjöl
125g smör
2msk vatten

Fyllning
140g ruccola sallad
120g soltorkade tomater (gärna mer)
2 ägg
2dl grädde
1,5dl lagrad ost

Lägg mjölet i en skål, dela det kylskåpskalla smöret i mindre bitar ner i skålen. Fördela smöret i mjölet med händerna till en smulig massa. Tillsätt vattnet och arbeta ihop snabbt. Tryck ut degen i en form. Nagga degen och låt vila kallt i ca 15 minuter. Sätt på ugnen på 200 grader. Dela salladen och tomaterna i stora bitar. Fräs vitlöken i lite kokosolja och tillsätt ruccola och tomaterna. Låt fräsa i några minuter. Krydd med salt och peppar. 
Vispa ihop ägg och grädde. Riv osten. Förgrädda pajskalet i ca 10 minuter. Häll först i äggstannimgen, sen salladsblandningen och till sist toppa med den rivna osten. Grädda i ugnens nedre del i ca 25 min. 
Riktigt god paj med sprött pajskal men, det blev lite lite fyllning tycker jag. 
pasta med tomat och linssås, recept, ruccola och soltorkade tomat paj, vego-onsdag,

Liknande inlägg

1 kommentarer

Ellen Svahn

31 Mar 2016 23:09

Den där pajen måste jag testa att göra, låter otroligt gott!

Svar: Den var jättegod så den måste du absolut testa!
Sara

Kommentera

Publiceras ej