I helgen blev det faktiskt bröd bakat, Äppelbröd. Äppelbröd gjort på fallfrukt som till och med var smakade på av fåglar. Ska man ta tillvara så ska man.
När jag tänker efter vad vi hann med att göra i lördags blir jag helt förundrad. Kakor, bröd, tvätta, sätta tapeter och pluss allt vanligt bestyr. Min helg var en endagshelg då jag jobbade söndagen.

Receptet kommer från tidning "Nära" som kommer ut några gånger om året. Jag brukar knappt ögna igenom tidningen men, denna gången fastnade mina ögon på receptet på tidningens baksida, "Annas baksida".

Detta behöver du:
7dl vatten
5dl havregryn
5dl grovrivna äpplen
50g jäst
2tsk salt
1,5-2 l vetemjöl

Koka upp vattnet och häll över havregrynen och rör om. Riv äpplena och tillsätt dem. Låt det svalna till finger varmt och rör då ner jästen. Tillsätt salt och mjölet. Arbeta degen kraftigt till den är blank och smidig. Jäs under bakduk i 60 minuter. Knåda degen på mjölat bakbord och rulla ut tre brödlängder. Lägg på en bakplåtspapper klädd plåt och låt jäsa i 25 minuter. Sätt på ugnen på 225 grader. Efter jäsningen sätt in plåten på nedersta falsen och sänk värmen till 200 grader. Grädda i ca 25 minuter.

Det blev ett riktigt saftigt bröd som jag gärna gör om igen.

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej