Nu äntligen kom en fin höstdag på en helg när vi är hemma. Vi tog tillfället i akt att höststäda trädgården. Vi hann inte med allt men, det mesta.
Vi började med att plocka in lite äpplen. Jättestora fina röda äpplen som vi inte har en aning om vad de heter. Det ska göras äppelkaka och lite mer mos. Ingrid-Marie äpplena får sitta kvar ett tag till.

Sen var det dags att skydda våra träd från frostfjärilens larver. Två år i rad har våra äppelträd på framsidan blivit angripna men, som tur är trotts det burit lagom med frukt. Nu i år har vi fått tips om att sätta limmringar ca 60 cm upp på stammen för att frostfjärilen inte ska kunna ta sig upp och lägga sina ägg under barken så att larverna sen kan ära upp bladen på våren. Hoppas nu vi inte satte dit dem försent.

Detta är årets tomatskörd! Inte mycket att hurra för. Måste plantera ut dem tidigare nästa år och kanske hitta en annan plats för dem.

De sista morötterna drogs upp. Det blev taco-färs med rivna morötter i och kokta morotsstavar till sonen.

Självklart tog vi och fikade ute, helt underbart att kunna sitta ute i sol och värme i slutet av oktober.

För att vara snäll mot vår stödmur och för att öka vår utsikt röjde vi bort en hel del sly som vi kånkade till vår alldeles egna kompost/tipp. Höga gränskanter runt träden och rampkanter blev också tillsnyggade.

Sen gjorde jag lite höstfint på vår entrétrapp, ljuslyckta dekorerad med tre äpplen.

Innan vi gick in för dagen satte jag ner lite blomsterlökar som jag fyndat för halva priset. Det blev en vit stor Allium (Mount Everest) och sex fina rosa tulpaner med vit kant (Claudia) som fick komma ner i min blomsterrabatt.

En hel härlig dag i min trädgård tillsammans med min familj!

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej