Idag har vi haft kalas med mina föräldrar och minsta lillebror för vår nyss fyllda tvååring. Det blev paketöppning och födelsedagstårta.
Eftersom vi valt att inte bjuda vår son på vitt socker och jag ville inte göra något eget till honom letade jag länge och väl efter en tårta som vi alla kunde äta. Det blev en cheescake med smak av citron och hallon. Helt utan vitt socker, gluten eller mjölkprofukter.
Detta recept hittade jag här: http://organicbymommy.blogspot.se/2016/07/raw-citron-halloncheesecake-med.html?m=1
 
 
Under bakandets gång märkte jag att receptet inte räcker till en vanlig springform, så mitt tip är att göra ett och ett halvt recept. 
 
Detta behöver du för att göra min variant:
 
Botten:
1,75 dl mandel
12 färska dadlar utan kärnor
0,5 tsk salt
1 msk kokosolja 
Kryddblandning (1/2 tsk kardemumma + 1/2 tsk kanel + 1 krm vaniljpulver)

Fyllning:
3,25 dl cashewnötter (blötlagda minst 5 timmar - helt över natten)
1 dl + 1 msk citronjuice (ca 2 citroner)
0,75 dl kokosolja
2 msk honung
2,5 dl färska hallon eller tinade
 
 
Hacka fint och mixa alla ingredienserna till botten. Tryck ut i formen klädd med bakplåtspapper. Ställ in i frysen. 
 
Glöm för allt i världen imte att blötlägga cashewnötterna i minst fem timmar men helst under en natt. Häll av vattnet. Blanda ihop alla ingredienser för fyllningen förutom hallonen. Mixa till en slät smet. Ta lite mer än hälften av smeten och bred på botten. Ställ in i frysen igen. 
 
 
Tillsätt hallonen i den kvarvarande fyllningen. Mixa till en jämn smet. 
 
 
Bred ut ovanpå citronfyllningen. Ställ in i frysen. Tag ut tårtan en stund innan servering. garnera gärna med hallon. 
 
 
Det är ju klart att vår hallontokiga son ska få en hallontårta. Han älskade den!
 
 
Hallon och citron cheescake, baka sockerfritt,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej