Å vad jag älskar varma dagar i trädgården. Idag har varit just en sådan. Vi har kapat ved, gallrat klart vår Olvon, ränsat ogräs, lekt och gjort fint på entrétrappen. 
Jag tog fram min fina gamla emaljerade hink som har övervintrat under trappen. Då ser jag att Tazetten jag planterade för ett år sen kommer igen. Det känns som att jag har sån tur i år. Först vitlöken som kommer av sig själv och nu Tazetten. Nu hoppas jag på mer trädgårdstur. 
För att göra hinken lite fin har jag tagit fina brokiga grenar från det vi gallrat. En grön groda får ge lite färg tills att jag kommit iväg till handelsträdgården. 

Vi är i brytpunkten av vinter och vår och frostnätter kan fortfarande förekomma. Detta gör det svårt att veta när man ska börja avtäcka i rabatterna och klippa ner fjolårets stjälkar. Jag låter det ligga kvar ett tag till.

I höstas satte jag tulpanlökar i rabatten och titta vad som ser ljuset, jo mina rosa tulpanlökar, Caudia. Det ska bli så kul att se dem blomma. Även andra tulpanlökar på vår "tipp" har kommit upp med sina blad. Min plan är att gräva upp dem och plantera dem i min sockertoppsrabatt. Men innan det går ska vi gräva ur den och plantera den. Jag hoppas verkligen det blir av i år. En önskan jag har haft nu i över två år. 

Trädgårdsfix,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej