Jag blir så ledsen på klädindustrin och folk som inte bryr sig om vår jord. Polyester, akryl, elastan, lycra, nylon, polyamid och fleece är alla gjorda av syntetfiber, plasttyger, och som jag i tidigare inlägg skrivit är plast inte är bra för vår miljö. Men att dessa tyger släpper ifrån sig microplast trodde mitt naiva jag bara fleece gjorde. Enligt SVT gör nämligen all syntettyg det mer eller mindre. Kläder vi tvättar släpper ifrån sig plast som reningsverken inte kan fånga upp (än) och som släpps ut i våra vattendrag. Fiskarna får i sig det och även vi får i oss det i vårt dricksvatten. Varför går vi med på detta? Om inte regeringen kan stifta lagar måste vi konsumenter helt enkelt sluta efterfråga. Ingen efterfrågan leder till inga producerade produkter. 
 
 
Efter att ha läst senaste numret av naturskyddsföreningens medlemstidning om bomull/bomullsodling blev jag så illa till mods. Barnarbete, farliga bekämpningsmedel, vattenslöseri som leder till dåligt vatten för de som bor i området, mm, mm. Ekologiskt odlad är jättemycket bättre men bomullsplantan kräver ändå otroligt mycket vatten och även de kan ha barn som arbetar. 
Jag och min familj har bestämt att från och med nu kommer vi absolut, absolut, inte ska köpa några nya kläder gjorda av konventionell bomull. 
 
Sluta köpa kläder gjorda av syntetfibrer och konventionellt odlad bomull!
Tillsammans kan vi göra skillnad tillsammans blir vi starka konsumenter.
Plastbanta din garderob, välj ekologisk bomull,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej