Det är riktigt tråkigt med regnväder mitt i högsommaren men jag tog tillfället i akt idag och stod i köket en stund och bakade medan mina pojkar vilade. 
Allt är slut hemma då vi äter bättre frukostar och fikar mer när vi är lediga. Därför blev det en rödavinbärskaka, müsli och sockerfria cholkadbollar. 
 
Vinbärskakan gjorde jag efter det min mormors receptet men jag sockerminimerar så jag tog så klart mindre socker. Jag experimenterar alltid med hur lite socker som behövs utan att form och smak får göra avkall. 
1 ägg
1dl socker
2dl mjöl
50g smör
1dl vatten
1 rågad tsk bakpulver
Vispa ägg och socker pösigt. blanda i mjöl och bakpulver och samtidigt häll ni vattnet. häll i vattnet sist. smöra och bröa en form och häll i smeten. toppa med bär och häll över socker. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 35 minuter.
Till kakan måste man så klart ha vaniljsås och jag har slutat köpa halvfabrikat så jag letade upp det här receptet. Smakade gott men blev tunn efter ett tag.
 
Min egengjorda müsli gjorde jag efter det här receptet men jag hade även i solrosfrön och bytte ut russinen mot dadlar och torkade aprikoser. 
 
Då sonen älskar chokladbollar gjorde jag en sats av de här sockerfria chokladbollar. Men denna gången bytte jag ut lite av havregrynen mot finhackade solroskärnor gjorde en dubbel sats och gjorde bollarna större så att det inte bara blir en mumsbit.
 
Rödavinbärskaka, Sockerfria chokladbollar, egengjord müsli,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej