Efter att ha varit på resande fot i en vecka var det ändå skönt att komma hem. Hem till huset, hem till mitt pyssel och hem till trädgården. 
Efter att ha packat ur bilen tog jag en runda i trädgården för att se vad som har hänt. Jag hoppades på att många tomater skulle ha mognat, att paprikan fått fler blommor, att salladsjukhusens blivit större, att mangolden växt till dig, att det fanns massor av sockerärter att plocka, att hallonen gått in i fas två med fler bär. Det var riktigt spännande, som att gå på upptäcksfärd. Det är alltid spännande att se om vattningsansvarig lyckats. 
 
 
Det var några tomater som var mogna men det fanns också gott om omogna och nya blommor. Paprikan överraskade med att ha utvecklat flera minismå paprikor. De är gröna från början men desto längre de får stå i solen desto rödare kommer de att bli. Hoppas nu det blir bra med värme och sol framöver. 
 
 
Äpplen har vi fullt av i varje fall på ett träd och det faller flera äpplen om dagen nu. Vårt "Ingrid-Marie" träd som bilden visar bär nästan ingen frukt alls i år. Jag har bara sett ca 10 stycken och det som brukar vara fullt. 
 
 
Sockerärtorna levererar, de skymmer visserligen min mandgold men vad är godast... så det spelar ingen roll för oss. 
 
 
Äntligen har "Lejongapen" börjat blomma, så som jag har längtat. De har sett så taniga ut hela sommaren men nu har i varje fall en blommat. 
 
 
Det blev en härlig skörd med mycket sockerärtor, äpplen och gräslök och lite mindre av tomater och hallon. Jag tog även in tre Nyponrosor för att stoppa i en skål. De luktar så otroligt gott. 
 
Så roligt att komma hem till så mycket fint och gott. I vanliga fall brukar vi missa så mycket när vi är borta just denna tiden men i år verkar allt komma igång senare så i år böev det perfekt. 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej