(null)

 

Nu är mysets tid här, ja eller det är helt okey att julmysa från och med nu första advent. Här hemma är alla stjärnor, ljusstakar, utebelysning och adventsljusstaken framtagna och framställda. 

Man kan ju egentligen tycka att ha massor med belysning kostar på vår jord och det gör det ju. Jag är av den åsikten att för att vi ska klara av den här mörka tiden på året behöver vi extra ljus. Då menar jag måttligt med ljus inget överdåd. Vi har alltid timerar på vår belysning så att den bara är på när det är mörkt och bara när vi är vakna. När vi köper nytt väljer vi alltid det energisnålaste som till exempel ledbelysning. 

Jag och sonen har på våra lediga dagar bakat pepparkakor och lussekatter som vi nu kan mumsa på. En pepparkaka om dagen är det väl som gäller nu i juletider? 

Det blev sockerfria pepparkakor, men lussekatterna blev på det vanliga receptet. För lite tips på hur man får perfekt konsistens på lussekatterna kan du hitta  här . I år minskade jag mängden socker till 2,5 dl istället för 3. Det blev ingen skillnad på smaken eller konsistensen så nästa gång kam jag minska ännu mer eller om jag tar och testar ett sockerfritt recept. 

"När första ljuset brinner står julens dörr på glänt och alla människor glädjas att fira få advent"

Adventsljusstaken med de sista hemstöpta ljusen blev pyntad med grönmossa som jag har liggandes sen andra dekorationer och två guldkulor och en valnöt. Mossa växer långsamt och man får ute plock hur som helst därför sparar jag min och återanvänder. För att göra den torkade mossan mer lätt hanterlig sprayar jag den med vatten och låter denbli blöt innan jag dekorerat med den. Enkelt och snyggt.

Glad första advent!





Adventspynt, Denna första advent, lussekatter,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej