I min familj värderar vi egengjorda presenter högst, så i år vad det mycket av den varan.

(null)

Jag fick tänka till rejält vad jag skulle ge för egengjort då min minsta lillebror är fantastisk med trä, min syster med klädsömnad och min mamma med garn. För ett tag sedan började jag följa en blogg, KarinEvelina.se, och hon tipsar om hur man kan göra egen hudvård. Jag letade upp två recept, ett Fotsalt med doft av lavendel och en chokladdoftande kroppsskrubb. 
Använder man Epsomsalt är det rikt på magnesium som många har brist av och mjukar upp torr hud. Lavendel är en doft som är avslappnande och rogivande. 
Lavendel har även en antiseptisk och svamphämande egenskaper. 
Kakaosmör är lugnar och skyddar huden. 
Jojobaolja är mjukgörande. 
Få ingredienser där varje ingrediens har en bara bra egenskap. 

(null)     

Det blev även egensydda tygkassar. Tygkasse som jag hoppades blev årets julklapp. Denna är lite mindre och nättare, 28 x 35 cm. Enkel att rulla ihop och ha i handväskan eller i jackfickan. 

(null)

Denna fina skärbräda fick vi av min minsta lillebror. Den är gjord av två träslag, björk och ask, och behandlad med min pappas bivax, superhärlig yta. 

(null)

Min syster levererade som vanligt med fina egensydda kläder. Jag fick en riktigt härlig mysklänning som är så skön att när den väl blev provad fick den sitta på och...

(null)

ett praktiskt lite bredare pannband till kalla dagar när man har uppsatt hår. Super snygg lavendelblå och jag bara älskar knapparna. 

(null)

Sonen fick ett fint nattlinne med grävskopor och ett par ursnygga mysbyxor. 

Titta gärna in på min systers instagram Tjärgården och se ännu fler fina kläder. 

Tyvärr hann min mamma inte med att sticka något till jul men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. 

Virkad mat
När vi firade jul med min mans familj fick sonen virkad frukt och tre olika maträtter som min mans brors fru hade virkat. Helt fantastikt fina! Allt virkat i ekologisktgarn och stoppat med gamla handdukar. Jag blir helt rörd av den tid hon lagt ner på denna julklapp. 

Jag är så glad att våra nära och kära har accepterat att vi vill leva giftfritt och hållbart. 
egengjorda julklappar,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej