(null)

I morse var det första gången som vår son deltog i ett luciatåg. Kl 7:30 var det dags, många fina sånger de valt själva. 
Men bakom detta fina luciatåg ligger mycket jobb med sångövande och klädletande. Just klädletandet har varit ett litet bekymmer för mig. Jag vill inte köpa kläder som bara används en gång men jag vill heller inte att han ska känna sig utanför. 
Vi har tittat några gånger på filmade förskoleluciatåg på nätet för att han skulle få en bild av vad det är för något. (Han hade svårt att inte tänka tuff tuff tåg). På en film var det några som hade tomteskägg så det ville han ha. Sen läser vi en bok om tomten och halsduken så en röd halsduk ville han ha. Eftersom det skulle vara utomhus tyckte jag hans röda overall passade bra som grund med lite associarer, tomteluva, halsduk, skägg och tärnljus. 
Skägg skulle det vara så jag började leta inspiration på nätet och började pyssla. 

(null)

Jag började fläta en lång fläta som jag gör till en stomme. Två öglor längst ut för att fästa skägget runt öronen. 

(null)

En mustaschbas syra fast. Ett gäng garntrådar fäst fast genom att knyta runt om basen. 

(null)

Själva skägget är gjort av två garntrådar som lopas fast bredvid varandra tills att basen inte syns längre. 

(null)

Och som ni säkert redan förstått ville han inte ha skägget när det väl var klart igår sent på kvällen...

(null)

Men snyggt blev det, eller hur?
egengjort skägg, fake beard, fuskskägg, första luciatåget, tomteskägg,

Liknande inlägg

1 kommentarer

GRÖNA MOMENT

15 Dec 2017 08:48

Oj wow vilket fint!

Kommentera

Publiceras ej