Nu äntligen är min trädgårdssäsong igång. Jag sa visserligen i ett tidigare inlägg att jag hade en tomatplanta sen förra året men tyvärr har den dött. Jag glömde vattna den och då ville den inte mer. Så ingen förstattad tomatplanta i år men jag kompenserar detta med att förkultivera redan nu. Tiden och lusten infann sig idag och jag satte igång. 
 
 
Det blev busktomater, lejongap (för att vara lite mer säker på att de kommer blomma) och två paprika frön. Varför det bara blev två var för att min man råkade ut för en liten olycka på köksbänken där vågen med de nyttjade föna låg. Fröna låg på bänk och golv och han förstod inte/kom inte ihåg vad det var för något så de bara sopades ihop och slängdes. När jag kom hem från jobbet och han berättade vad som hänt sa jag att det var ju våra paprikafrön. Jag hittade två stycken som han hade missat. Två är bättre än inga och gror de är det alldeles perfekt med två plantor. 
 
 
Tre pelargonsticklingar har länge fått stå i ett glas i väntan på inköpande av jord. 
 
 
Nu har plantorna fått flytta in i mitt miniväxthus jag fick i födelsedagspresent av min man förra året. 
 
 
Årets trädgårdsodling är planerad i min trädgårdsbok Där jag ritat mina odlingslådor och skrivit vad som ska sås var. Det gäller att flytta runt grödorna så att de inte drabbas av någon sjukdom. Mycket potatis, morötter och lök, basvaror i vårt hem. 
Nu längtar jag till att jag får direktså i lådorna!
 
förkultivering,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej