Hallonen i min trädgård har nu börjat mogna. Inte alls lika mycket som förra året, som var ett fantastiskt hallon år, men bra ändå. 
 
 
Jag är ute varannan morgon och plockar av så att sonen kan få färska bär i sin havregrynsgröt som han äter varje morgon. Oftast börjar hela familjen med gröt på morgonen när vi är lediga. En bra start på dagen som man håller sig mätt på ett tag. 
Varför jag plockar varannan dag är för att bären ska hinna mogna mellan plockningarna. 
 
 
Hallonen som blir över styckfryser jag på en bricka. Sen lägger jag dem i en fryspåse gjord av socker. Detta sättet att spara hallon började jag med förra året och har tyckt det varit suveränt. Att ha dem styckfrysta i frysen gör det enklare att bara använda några stycken i till exempel gröten eller mosade på plättor. 
 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej