Att safta och sylta det jag odlar i min trädgård är helt underbart. Ta tillvara det som växer runt omkring mig och äta av det under hela året är en ynnest. Jag känner att jag inte helt vet vad den köpta sylten och saften innehåller då tillverkarna inte behöver redogöra för precis allt i innehållsförteckningen. När jag gör själv vet jag precis vad det är jag stoppar i och mycket socker är det men då vet jag i varje fall det. Men jag vill minska familjens intag av vitt socker och jag är helt rådvill gällande hur jag ska göra för att minimera detta sockret i det vi äter men ändå safta och sylta. Hur gör man sylt utan detta vita socker?
 
Vår jordgubbssylt har varit slut i månader och först nu blev det gjort. Jag tog fram mitt goda syltrecept som jag fått av mamma och började koka. Så enkelt och tar max 30 minuter. 
 
 
Detta behöver du:
2 liter/1kg jordgubbar
9dl sovker
1krm natriumbensoat
 
 
Lägg bären i en gryta och låt koka upp långsamt. Koka i 5 minuter. Rör försiktigt lite då och då. Häll i sockret och rör försiktigt så det blandas. För att få en fastare sylt byt ut lite av det vanliga sovkret till syltsocker. Låt koka i 15 minuter, rör lite då och då. Ta upp lite sylt i en kopp och blanda i natriumbensoat, rör sen ner i grytan. Tag grytan från plattan.Koka upp vatten och häll i syltburkarna för att döda eventuella bakterier. Häll sedan upp sylten i buskarna och sätt på lock. Låt svalna på bänken innan de sätts in i kylskåpet. 
 
 
Av det goda jordgubbsspadet gjorde jag smoothie med yoghurt och banan. Det går ju inte att bara hälla ut något så gott i slagken utan vi tof tillvara det och njöt. 
 
 
Sonen älskar smoothie och släpper allt för att hjälpa till och smaka. 
 
 
Jordgubbssylt, Jordgubbssylt recept,

Liknande inlägg

1 kommentarer

angelicasvarld.blogg.se

11 Mar 2017 19:32

Men så mumsigt å så gott...jag försöker också ta hand om allt som vår trädgård ger - det är ju så härligt att äta av egen skörd!

Svar: Vi gjorde plättor för att inviga den nya sylten, så gott!!
Sara Johansson

Kommentera

Publiceras ej