Att gro groddar är hur enkelt som helst och ännu enklare är det om man har ett groddhus som jag har. Varför jag inte groddar mer än vad jag gör är en bra fråga när groddar är så rika på näring. 
 
 
Det finns många frön att grodda som till exempel alfalfa, sesamfrön, solrosfrön, mungbönor, gröna linser, bockhornsklöver, linfrön, krasse, kikärtor   och räddisgroddar som jag har valt. De ger verkligen en smak av rädisor och smakar helt enkelt inte bara grönt som många andra groddar gör. Groddar går att använda på smörgåsen och i fördel i sallader. Självklart har jag valt att använda ekologiska frön.
Just rädisgroddar innehåller A,B,C,E,K vitaminer, kalcium, järn, magnesium, fosfor, kalium, zink och karoten. 
Jag satte igång dessa groddar i söndags kväll då jag blötlade dem över natten. Efter det har groddhuset fått stå i fönstret och jag har skjölt dem morgon och kväll och...
 
 
...i onsdags såg de ut så här...
 
 
...och igår torsdag var de ätklara. De håller dig i kylskåpet i 2-4 dagar så grodda inte för mycket i taget och se till att verkligen äta de du groddat. Stoppa groddarna i något annat i kylskåpet och sätt igång nästa groddomgång i groddhuset. 
 
Groddar, gro groddar,

Liknande inlägg

1 kommentarer

Living by Miriam

19 Mar 2017 08:00

Åh vad gott och snyggt :-) Nu blev jag sugen på att plocka fram lite att grodda.

Svar: Gör det, det är ju så gott och nyttigt!
Sara Johansson

Kommentera

Publiceras ej