Visst är det något visst med pelargoner? Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför jag är så förtjust i dem, men det kan vara för att de finns i så många olika fårger och att deras blommor ofta är stora och blommat länge. Sen är de tåliga och tycker om att få torka ut mellan vattningarna Vilket gör att de trivs bra hos mig Som ibland vattnar lite för sent. Mårbacka med sina ljusrosa blommor är riktigt fina men väger snabbt och blir ofta väldigt rangliga. Just dessa måste beskäras rejält för att få en fin form och inte bli allt för ranglig. Hur man väcker sina pelargoner har jag skrivit tidigare om här
 
 
Mina pelargoner har levt ett näringsfattigt liv sen hösten. Gröna ochbruna torkade blad är det ända man har sett på dem, men för några veckor sedan började jag vatta med näring och då satte de igång att leva igen. Det sa pang och de flesta blommade. 
 
 
Förra året tog jag sticklingar mest för att göra de pelargonerna jag redan har större och maffigare. Jag planterade ner sticklingar i krukan jag tagit den för att den rangliga pelargonen skulle få mer liv. Detta funkade bra och nu är det dags igen och vissa sticklingsplantor från förra året ska få kompisars. Jag tycker det blit finast krukväxter om man sätt er flera sticklingar i samma kruka.
 
 
Fina pelargoner, väck pelargoner,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej