Vilken fantastiskt fin helg med härlig varm höstsol (i min del av Sverige i varje fall). Vi har tagit tillfället i akt och höstfixat lite i trädgården, sett till att Brynolf klipper av gräset ordentligt, hällt ur vattentunnorna och klippt gräskanter.
Vi har haft det fint och ganska varmt i ungefär en veckas tid och detta har inneburit att Krassen helt plötsligt har börjat blomma. Jag som sådde Krasse i balkonglådor för att ha på entrétrappan under sommaren, men de ville inte gro. Inte ens när jag ställde dem i söderläge hände det något, förrens nu. Det verkar som det inte bara är jag som inte fått Krassen att gro utan min mamma och en granne har upplevt samma. Nu blommar de fint och lyser verkligen upp med sin intensiva oranga färg. 
 
 
Trotts att hösten är här blommar det lite var stans. Kärleksörten har fått sin mustiga cerisa färg och det är visst fler än jag som tycker den är lockande. 
 
 
Det är spännande när årstiderna inte riktigt är som de brukar. Att det blev så kallt i slutet av augusti och sen nu varmt igen har gjort att min Weigela har blommat igen. 
 
 
Då hösten stundar utnyttjade vi det fina helgvädret att även plocka ner alla återstående äpplen på tre av våra äppelträd. Över 30 kg är nu lämnad till mustning. Vi har aldrig gjort det tidigare så det är riktigt spännande. Det kommer bli en must på tre olika sorters äpplen, Lob, James Grieve och Risäter. Lobträdet har vi förr inte fått någon värst bra skörd på innan. Har egentligen aldrig sätt några äpplen på det förens i år, massvis med jättefina mörkröda äpplen med lite grönt på. Nu när alla äpplen är nedtagna (förutom lite Ingrid Marie) känns det ledsamt och konstigt att inte ha några mellanmålsäpplen eller äppelkakeäpplen kvar. Hur ska vi klara oss!
Men en sak är säker, det ska bli riktigt spännande att smaka på vår egen frukt. 
 
 
Vi har fortfarande mat att ta av i trädgården. Paprikan trivs inte allt för bra men har ändå flera frukter. Dock kommer det inte bli något annat än grönà paprikor i år. 
 
 
I odlingslådorna finns potatis, morötter, små små lökar, några kålblad, få små rödbetor, mangold och små vitlökar. 
Summan av åretsodling är att det växte inte så bra, förutom potatisen som har levererat precis som alla andra är. Morötterna kom men de har inte blivit så stora. Att rödbetorna och löken inte växte så bra förvånade mig verkligen då jag lyckades så bra med dem förra året. Det jag lyckades sämst med var salladen. Det blev inte många salladshuvuden allas och de få som blev var väldigt små. Men årets dåliga skörd gör mig bara ännu med taggad för nästa års odling.
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej