En helg med kyla och upptag av årets skörd. Det var verkligen på tiden att ta upp vitlöken, den gula löken och rödlöken. Som jag skrivit om innan blev årets skörd inget vidare men några små lökar av varje blev det allt. Det kan finnas några till röd-och gullökar kvar i odlingslådan då blastenpå flera av lökarnahar försvunnit. Potatis, morötter och rödbetor tål att vara kvar i jorden även att det blir frostnätter. För att kydda dem lite mer kan man lägga halm ovanpå så kam morötterna förvaras i horden under vintern. 

Paprikaplantan har börjat vissna rejält så jag tror den har börjat dö och då går det inte rädda den genom att ta in den. Jag valde därför att plocka in de små paprikorna. 
Det är så fint att lägga upp allt i min skördekorg, så ett foto var ju tvunget att tas. 
 
 
På eftermiddagen tog vi oss till svampskogen. Med förra helgens svampfynd i tankarna var vi taggade till tusen, men vi hittade inga trattkantareller bara det här. Hela partier med bruna slajmsvampar. Har trattisarna blivit skadade av kylan? Vilken besvikelse. 
 
 
Sonens svampkorgen blev i varje fall fylld med taggsvamp. Taggsvamp som vi i vanliga fall brukar se som utfyllnad. Som bara smakar gott tillsammans med kantareller. Men när vi hade stekt dessa och provsmakade smakar de precis som kantareller, vilken lycka!
 
Jag hoppas inte att svampsäsongen är över riktigt än för fler vill jag kunna plocka och fylla vår frys med. 
 

 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej