Igår var det dags för terminens första vab och vad gör man då när man vabbar? Jo man tar hand om sitt/sina barn och försöker gör roliga saker. Därför bestämde jag att vi skulle ha en mysdag med pyjamasen på hela dagen. 
 
 
Då vi skulle vara hemma hela dagen tog vi tillfället i akt att baka bröd. Tvätta händerna, kavla upp ärmarna och på med förkläderna.
För ett tag sedan fick vi egenodlad squash av mina föräldrar som vi inte använt än och jag som fått nys på ett supergott squashbröd var vi tvungna att testa. Receptet är från Sara Bäckmo och Skillnadens trädgård.

Du behöver:
50g jäst
5 dl ljummet vatten
3 dl rågflingor eller havregryn
3-4 dl riven och urkramad squash
1 msk honung
Ca 1 liter vetemjöl
Knappt 1 msk salt

Jäs i två omgångar i 30 min vardera. 

225g i ugnen i 20-25 minuter. 

 
Då min son älskar att baka, men tycker att ljudet från assistenten är obehagligt tar han på sig sina hörselskydd när det är dags att sätter igång maskinen. 
 
 
Här ser ni långpannebrödet som innehåller närodlad squash och honung från mina föräldrar. Jästen var en riktigt gamal jäst som jag frös in precis innan bäst före-datumet. Det gick hur bra som helst att använda den. Så hinner du inte använda jästen före bäst före-datumet är det bara att stoppa in den i frysen för att ta fram och använda senare. 
 
 


Långpannebröd, Squashbröd,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej