Jag är så glad att min sons dagmamma med kollegor fick gå på föreläsning om giftfri förskola i början av september som hölls av Thérèse Birath. Hon är grundaren till "Kemikalieklok" ett företag helt dedikerat till barns rätt till giftfri lek. Enligt en rapport från 2013 gjord av kemikalieinspektionen finns det fler farliga kemikalier på förskolor än i andra inomhusmiljöer.  Jag vet att min sons barnomsorg aktivt jobbar med just giftfri förskola men jag har känt att de tar lite för lätt på till exempel plastleksaker. De har fortfarande mycket plastleksaker kvar där det mesta ändå används utomhus. Det verkar som de tror att plast tillverkad från 2007 är okej men enligt min åsikt är all plast dålig inte enbart för våra barn (och oss) utan för hela vår planet. Därför blev jag väldigt glad när de berättade att de skulle på denna föreläsning. Jag frågade min sons dagmamma om vad hon tyckte om föreläsningen och då sa hon att den var bra, mycket kände hon att hon hade koll på och hon hade även fått några saker att tänka på. 

Det kommer bli så roligt att få följa deras resa till en mer giftfri vardag. 


Giftfri förskola, Kemikalieklok,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej