Nu är vår son 2,5 år och vi känner att det är dags för honom att bli blöjfri. Nu för tiden säger statistiken att de flesta barn blir blöjfria först vid 3,5-4 årsålder på grund av att dagens blöjor är så smidiga och håller rumpan torr. Men även att barnrumpan är torr är den absolut inte ren och tänk på all miljöpåverkan alla blöjor har som måste produceras. Sen tar potträningen mycket av föräldrarnas tid att städa efter olyckor, byta kläder flera gånger och tvätta all tvätt, tid som vi i dagens samhälle inte känner oss ha. Jag och min man har tagit oss tid och i somras när vi var långlediga kändes det som en bra tid att börja träna honom på att inte ha blöja. Jag köpte på mig några träningsbyxor och började förklara för sonen att i "kalsongerna" kissar man inte utan han måste säga till när han behöver kissa eller bajsa. Det gick sådär. Han kissade i kalsongerna hela tiden. Bajset är han väldigt duktig med och vill helst inte bajsa någon annan stans än på pottan. 
 
Men nu är jag helt pepp igen efter att ha läst "Potträning på 3 dagar" av Sofia och Michael Bergenstjerna. Visserligen skriver de att det tar en till två veckor för de flesta men att få barnet att förstå kan tar tre. Boken går ut på att få barnet att förstå att de kissat, förstå att de kissar och sist förstå att nu är jag kissnödig. Vår son är i stadiet, förstår att han kissar, så jag hoppas att det kan göra att han kan lära känna signalerna fortare. Han är även pottvan då han suttit på pottan ända sedan han kunde sitta själv. 
 
På söndag drar vi igång! Det ska verkligen bli intressant att se hur det kommer gå för oss. 
 
Blöjfri, Potträning på 3 dagar, potträning,

Liknande inlägg

1 kommentarer

Jessica Högberg

15 Sep 2017 09:46

Oh, lycka till!!

Svar: Det ska bli mycket spännande.
Sara Johansson

Kommentera

Publiceras ej