Att det finns giftig och farliga ämnen i vår vardag är ingen nyhet, men mer exakt vilka kemikalier och i vilka produkter är svårt att veta. Jag försöker köpa allt ekologiskt för att på så sätt minimera gifterna vi får i oss. När man köper ekologiskt vet man i varje fall att inga kemiska ämnen har använts i odlingen. Men vilka kemikalier som används i produktionen av varor och i transporten vet vi igentligen inte så mycket om. 
Nu har regeringen avsatt 20 miljoner kronor under 4 år till kartläggningen av giftiga ämnen i vår vardag. Kemikalieinspektionen kommer bland annat allt undersöka giftiga och hormonstörande ämnena i gummi, silikon och papper. Ett av deras mest prioriterade område är intimprodukter som tamponger, bindor och menakoppar. 
 
Att börja undersökningen med det som är närmast kroppen och med produkter vi använder varje dag tycker jag de gör helt rätt i. När någon frågar mig var man ska börja sin giftfriare vardag säger jag alltid att prioritera det vi har närmast kroppen och den maten vi handlar ofta som till exempel mjölk och kaffe. 
 
Nu hoppas jag innerligt att vår vardaglig produkter ute i handeln inte innehåller giftiga och hormonstörande ämnen. Jag hoppas även att kemikalieinspektionens undersökning kommer uppmana producenter att vara mer uppmärksam och restriktiv i produktionen av varor. 
Det kommer bli spännande att följa kemikalieinspektionens resultat. 
 
 
 
Sonen ville ju självklart vara med när jag ställde upp och fotade så det gäller att vara snabb på avtryckaren och inte fixa och tänka för länge. 
Farliga kemikalier i vår vardag, Giftfri vardag, Kemikalieinspektionen,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej