Skörd

När vi kom hem från semesterresan nästan sprang jag ut i trädgården för att se efter hur mina odlingar mådde. Såg tyvärr att rådjuret varit förbi och ätit upp rödbetsblasten, igen, och mumsat lite på sockerärtorna annars såg allt jättefint ut. Min mans fassa har tagit väl hand om vår trädgård medan vi var borta. Jag hämtade skördekorgen och plockade lite smultron, sockerärter, blommor, äpplen och en hel del tomater.

Egenodlad blombukett

Blommorna blev till buketter som nu står och pryder mitt hem. Blommorna jag tog in var Kärleksört, Lejongap, Rosenskära och Aster. 
Det blev en rejält färgsprakande bukett av Rosenskärorna och Astrarna. Härligt att kunna pryda med sommar trots att vädret är lite kallare och regnigare än vad man blivit van vid. Jag njuter ändå av att med gott samvete få vara inne och fixa, baka, safta, sylta och mosa. 

Här blir det äppelmos

Äpplena i vår trädgård mognar och jag har plockat min första omgång med fallfrukt och gjort äppelmos. Det blev 8 små burkar, då återstår minst 4 omgångar till för att täcka årsförbrukningen. Vi har 4 burkar kvar av förra årets äppelmos och då gjorde jag 32 burkar och nu när jag har fler till frukosten på vardagarna tänker jag att jag måste minst ha 40 burkar. 

Vill du veta hur jag gör mitt äppelmos kan du läsa om det i detta inlägg



skörd, Äntligen hemma i trädgården igen,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej