Spännande tågresa

Nu idag var det en vecka sedan jag och sonen började vår resa till Dalarna och en vistelse hos min systers familj i fyra dagar. Tågresan gick bra med restid på nästan 8 timmar och två byten. 
Att sonen är så smidig att resa med gör det enklare att resa klimatsmart. Jag behövde inte plocka fram alla pixi-böckerna eller pennor och papper, han sysselsatte sig själv, lekte med de två bilarna eller sov. 
Jag förordar verkligen tågresa för skulle stillasittandet bli tråkigt på tåget är det ju bara att vandra omkring, det går ju varken i bil eller buss. Man får stora sköna säten och det finns ofta en bistro ombord när man åker långt. 

(null)
Min systers hus i ett snölandskap

Väl framme på slutstationen blev jag nästan lite överrumplad av snömängden, trots min systers förvarningar. Jag tyckte vi hemma hade bra med snö, ca 10 cm, men i Dalarna var snödjupet över 1 meter. Vi kom helt enkelt upp till riktig fin vinter som troligtvis kommer ligga kvar ett bra tag till. 

(null)
Snödjup på över 1 meter

Min systers hus ligger granne med Vasaloppsspåret vilket så klart gjorde att det blev två turer med lånade längdskidor. Känslan att glida fram på skidor i naturen med bra utrustning är underbar, men också jobbig med träningsvärk i en otränad kropp.

(null)
Fint sparkföre

Då det var bra sparkföre sparkade jag och sonen ut på en sparktur i den idylliska fäbodsbyn. Det blev en härlig tur där mina tankar går till mormor som alltid använde spark på vintrarna. 

(null)
Vimplar till sonens lekrum

Det blev umgänge med min syster i symaskinens sällskap. Då jag inte är jätteduktig nöjde jag mig med att skära ut och sy vimplar av min systers spillbitar. Ett lagom svårt projekt att dekorera sonens lekrum med. De blev inte helt klara, men jag lovar att visa det färdiga resultatet framöver. 

(null)
En ny klänning till mig

Systern däremot satte igång att sy en klänning i ekologisk bomulls jersey. Min syster är alltid rädd för att klänningar i detta tyg ska se ut som nattlinnen, men då jag vill ha en mysig och skön klänning är detta tygmaterial ett måste. Vi såg till att addera fina detaljer som fickor och en fin krage för att få bort nattlinnekänslan. Jag tycker vi lyckades. 

Fler bilder på klänningen finna att se på min systerns instagram-konto här







en lyckad resa,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej