Jag trodde faktist aldrig att jag skulle sluta med parfymfri deo. Doft har för mig varit så förknippat med att vara fräsch. Varför jag till slut valt att leva så gott som parfymfritt kan ni läsa om  här

Deosten, saltdeo

Att hitta bra parfymfri deo som funkar är en djungel och mitt val kanske inte funkar för alla, utan man måste tyvärr testa sig fram. Sen kan man ju absolut börja testa de tips andra gett som man tycker verkar vettiga. 
Jag valde att testa så giftfria deodoranter som möjligt. Med giftfri menar jag sådana som inte innehåller parabener (kan vara hormonstörande och cancerframkallande), aluminium (kan vara bröstcancerframkallande och man kan utveckla kontaktallergi), triclosan (miljöfarligt bakteriedödande ämne), ftalater (har jag skrivit om  här) och parfym (kan du läsa om här ). Mer om dessa ämnen går att läsa om på Naturskyddsföreningens och kemikalieinspektionens hemsidor. 
Att välja en antiperspirantdeo är lika med att säga nej till kroppens naturliga funktioner. Det är även dessa deodoranter som innehåller mest dåliga ämnen som jag anser vi borde undvika. Deon täpper även igen porerna så att svett inte kan komma ut. När vi svettas rensar kroppen bort gifter och slaggprodukter från kroppen. För att har en hälsosam kropp är naturlig svettning bara bra. 

(null)

Första parfymfria och giftfria deon jag testade var efter att fått tips av Katarina Johansson (författare till "Den onda badankan") och det var "Eilas" parfymfria. Jag använde några stycken för jag tänkte att jag behövde en aklimatiseringaperiod, men blev aldrig riktigt nöjd. Jag luktade svett mest hela tiden vad jag minns. Detta gjorde att jag letade vidare och i en butik blev jag rekommenderad deosten (saltsten) av expediten som såg att jag hade litet barn och troligtvis ammade. Hon rekommenderade parfymfritt eftersom barnet ligger så nära armhålan när man ammar. Visserligen använde jag redan parfymfri deo då, men blev ändå nyfiken. Ett tag senare gick jag tillbaka till butiken och köpte en. Ett superbra köp. Lätt att aplicera, torkar snabbt och super dryg. Skölj toppen i kallt vatten, applicera i armhålan i ca 10 sekunder, skölj av stenen i kallt vatten och låt självrisks. Dessvärre har jag märkt att den under den varma årstiden, de flesta dagarna underbsommaren, och ibland under ägglossning och menstration funkar mindre bra för mig. 

(null)

Detta har gjort att jag har letat reda på en deo till "C/O Gerd". En rollon som funkar hur bra som helst, men som är dyr, kletig länge och odryg. Detta har gjort att jag sparar på den och använder den bara när det verkligen behövs. 

Jag är glad att jag inte behövt att testa igenom alla parfymfria deodoranter på marknaden utan snabbt hittat vad som funkat för mig, just nu. Jag tror att i och med att kroppen förändrar sin hormonbalans kommer man behöva hitta ny deo som funkar för den perioden i livet. 

I framtiden hoppas jag att jag inte behöver en köpt deo utan gör egen...


*Jag är inte sponsrad utan jag vill bara tipsa om mina erfarenheter*
C/O Gerd, att välja parfymfri deo, giftfri deo, parfymfri deo, saltstens deo,

Liknande inlägg

1 kommentarer

Anonym

31 Aug 2020 22:23

Hej!
Jag undrar var jag kan köpa denna deon?:) Vore supersnällt!! Jag har haft en men tyvärr tappat den i golvet och gått i tusen bitar.
Behöver en ny!:) Tusen tack!

Ha det fint
/Jonna

Svar: Oj, va tråkigt! Något jag är rädd för varje gång jag använder min. Min köpte jag i en affär i Jönköping som tyvärr la ner, men sök på ”saltdeo” så får du många träffar. Lycka till!
Sara Johansson

Kommentera

Publiceras ej