(null)
Bild från Grams hemsida

För några dagar sen tipsade Ekotipset om den relativt nyetablerad mataffär "Gram" som inte har några förpackningar. Jag blev väldigt nyfiken på konceptet och googlade direkt för att få mer information. Man tar helt enkelt med sig egna flaskor, burkar och påsar som man väger och sen fyller upp med det man vill köpa. Det finns inga bestämda mängder man måste köpa utan du får själv bestämma hur mycket eller hur lite du behöver. Över 90% av varorna i butiken är ekologiska och mycket är lokalproducerat med hög standard. 

(null)
Exempel på förvaringskärl

En fantastiskt bra affärsidé som minskar vårt avfall och vår överkonsumtion markant. Ett egentligen enkelt sätt att minska plast användandet som tyvärr förpestar vår natur och att mat slänga för att det blivit bortglömt och för gammalt i skåpet på grund av att man varit tvungen att köpa mer än man behövde. "Zero waste" är tänket bakom butikens konceptet. "Zero waste" går ut på att man ska minimera sitt avfall och till slut sluta lämna efter sig någon form av skräp alls. 

Bild från Grams hemsida

Tyvärr, för min del, så ligger den i Malmö, men nästa gång jag är där ska jag verkligen göra ett besök hos dem. 

Jag efterfrågar verkligen fler medvetna butiker i hela vårt avlånga land!


•Jag vill avsluta med att säga att jag inte är sponsrad utan det jag skriver om är bara sånt som jag tycker är bra och gärna vill uppmärksamma•


Förpackningsfri mataffär, Gram Malmö,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej