Impvax-kloss
Det här inlägget är inte ett annonssammarbete utan jag vill bara tipsa om denna produkt för att jag själv använder den och tycker den är jättebra. 

Här i södra Sverige där jag bor är vintrarna inte så snöiga utan istället väldigt blöta. Det gäller att ha bra kläder som är impregnerade så att de är vatten avstötande. Men hur gör man det giftfritt? Eller måste man köpa nya plagg när de gamla börjar ta in väta?
De flesta nya ytterkläderna till barn är impregnerade med det mer giftfria metoden "Bionic Finish Eco". Denna märkningen garanterar att impregneringen är fri från flourkarboner, formaldehyd och parafiner. Men trots att många ytterkläder har denna behandling gäller det ändå att noggrant titta så att det verkligen står för annars är det risk att plagget är impregnerat med. Just flourkarboner (PFC) som är hormonstörande och är så gott som omöjliga att bli av med utan det lagras i våra och djurens fettvävnader och naturen kan inte bryta ner dem. Miljö- och hälsofarliga. Många barnkläder har denna impregneringen för att det finns hårdare regler för giftfri barndom, men när det kommer till vuxenkläder gäller det att leta ordentligt. 

Men hur gör man då för att impregnera ytterkläder man redan har, har ärvt eller har köpt på second hand? 
Jag är så glad att jag hittat ett giftfritt alternativ som jag tycker funkar riktigt bra, Impvax. 
Impvax gör tyget vattenavvisande, är gjord av närproducerade och/eller miljömärkt råvaror och är  100% nedbrytbart.

(null)

Den säljs i klossar i storlek med en vanlig fast tvål. Jag impregnerar inte hela plagg utan bara på utsatta ställen som axlar, rumpa och knän. Klossen är dryg och väldigt lätt att använda. Man gnider bara klossen på tyget och sen smälter man vaxet med en hårfön. Viktigt är att inte göra gör tjockt lager utan hellre göra flera tunna. 

(null)

Jag älskar att klossen bara innehåller tre saker, svanenmärkt stearin, svensk linolja och bivax. 
Du kan läsa mer om produkten på Linnéas Naturprodukter 




Impvax, giftfri impregnering,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej