(null)

Blomserbindningskursen blev av! 
I fredags åkte jag och mannen till Malmö för sommarfest med hotellnatt som min mans arbetsgivare bjöd på. Medan arbetstagarna satt på konferens/föreläsning fick vi respektive göra något roligt. Vi hade redan innan resan fått skriva upp oss     på en av 5 aktiviteter och jag hade valt blomsterbindning. Jag som älskar att plocka blommor, men aldrig fått till snitsen med att binda en bukett var heltaggad. 

(null)

Ååå vad glad jag blev när jag såg att blomsterdekoratörerna som skulle inspirera oss hade en enkel och naturlig stil. 

(null)

(null)
Anna Gouteva blomsterdekoratör

Anna Gouteva var så inspirerande och man verkligen kände att hon brann för sitt yrke. Hon berättade att hon schemalägger sig och sina anställda en timma varje vecka att plocka blommor och växter i naturen för att använda i blomsterarrangemang. 

(null)

Vi fick många bra tips och inspiration så att jag känner att jag kan göra fina buketter med det jag har i min trädgård. 

(null)

(null)
Binda bukett med spiralteknik

Att binda buketter med spiralteknik var egentligen hur enkelt som helst efter hennes instruktion. "Prata med blomman med sladden ifrån dig, lägg in den i handen och stäng".  Varför man binder i spiral är för att inte stjälkarna ska korsa varandra och knäckas utan ligga stadigt bredvid och stötta varandra. Sen är ju det svåra att ta rätt blomma/grönt vid rätt tid för att få det snyggt. 

(null)

Vi blev tilldelade var sin hink med blommor och sen var det bara att skapa. 

(null)

Jag blev inte helt nöjd med resultatet, men det kan ju inte bli perfekt första gången (och jag är väldigt självkritisk). Men vi fick otroligt fina blommor, pioner, två olika sorters rosor, daggkåpa, mm. 

(null)

Buketten fick vi sen ta med hem och då vi skulle vidare till Lund till kompisar dagen efter fick de buketten så klart. 

Tekniken har jag lärt mig, nu ska jag gå ut i trädgården för att öva och skapa. Resultaten delar jag så klart med mig av. 

(null)
Skanör

Sommarfesten senare på kvällen var hemlig och när vi kom fram såg vi att det var en strandfest i Skanör med Miami Beach tema. Miamis mångkultur visade sig i de olika matstånden där vi fick hämta ut mat och dryck. 

(null)
Skanör

Det minglades och åts en hel del ända in på sena natten. Helt fantastiskt att ett företag kan vara så generösa och bjuda även respektive. 

(null)
Second hand-butik i centrala Malmö

Vi var så klart förbi min favoritbutik, second hand-butiken "Emmaus Björkå" i centrala Malmö. En helt underbar butik med massvis av snygga kläder till otroligt bra priser. Det blev fyndat ett par jeans till mannen och tre linnen till mig. 
Vi kommer besöka affären igen och förhoppningsvis hitta fler fynd när vi är på Malmöfestivalen i augusti. 
På återseende kära stad!




Blomsterbindning och sommarfest, binda bukett, blomsterbindning, spiralteknik,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej