(null)

Vilken sommar vi haft! 
Jag bestämde mig tidigt att jag bara skulle prata gott om värmen, även att till och med jag ibland tyckt att det varit lite väl varmt. När vi äntligen fått en riktigt varm och solig sommar tycker jag att man inte får klaga (förutom bönder som har foderkris m.m). 
Vi som bor i ett bostadsområde där man då och då småpratar med grannarna om till exempel vädret satte jag det i system att lovorda värmen och solen. Grannarna har blivit lite chockade av mina glädjeutlåtande då de flesta andra klagar lite på den. Men det bästa är att jag kanske har kunnat sprida ett glädjetänk om denna sommar som fått dem att se det härliga och att de förhoppningsvis har tagit med sig den känslan.

(null)

För det har ju varit helt fantastiskt med den där "sommarlovssommren" vi haft. Detta året hade jag egentligen ställt in mig på att en svensk sommar nu för tiden är lite kall och blåsig och det kan vara denna inställningen som har gjort att jag uppskattat denna sommaren ännu mer. 

(null)

 
Men jag med familj har varit väldig förskonad från alla hemskheter som också kom med denna värmen. Inga bränder på flera mils avstånd, ingen gård med djur som måste nödslaktas på grund av inget bete eller dålig skörd på grund av lite nederbörd, ingen sjukdom som förvärrats på grund av värmen och ingen vattenbrist. 

(null)

Kommer detta vara sommaren med stort S som vi kommer minnas långt framöver? 
De flesta är överens om att denna härliga och skrämmande sommar har med vår klimatpåverkan att göra och jag tror att fler som tidigare tvivlat har börjat förstå att vårt sätt att leva förändrar vår jords klimat. Om vi ska kunna påverka och hjälpa de som nu kommit till insikt är det nu det är dags att diskutera och ge tips till de runt omkring oss. Nu när man är tillbaka på jobbet kan fikarasten/lunchrasten vara ett bra forum. 
Hjälp även andra att hjälpa vår jord!

Nu är min första jobbveckan avklarad och hösten känns i luften. Jag blir alltid lite nedstämd när sommaren är över och vet inte riktigt hur jag ska hålla kvar sommarens härliga känsla. Än så länge tar jag till vara på solen och värmen utomhus tillsammans med mina dagbarn, vilket underbart jobb jag har!



Sommaren-både härlig och skrämmande, sommaren 2018,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej