Smultron till frukosten

Idag började jag och sonen med att plocka smultron för att sen ha dem i frukostyoghurten. Solen sken och det kändes bara så somrigt och härligt. 
Denna sommaren har än så länge varit en riktig sommar med solen och värmen. Detta har gjort att torkan varit en faktor i mina odlingslådor. Jag tycker inte det växer alldeles för långsamt, men jag har bara mig själv att skylla då jag troligtvis varit för dålig på att vattna. Men då regnvattnet i tunnorna tagit slut flera gånger och jag behövt vattna med kommunalt vatten har jag blivit snål. 

Äten rödbetsblast

En objuden gäst har varit framme i mina odlingslådor och ätit av blasten på rödbetorna, ätit av topparna på sockerärtorna och kapat av all min mangold som jag beundrade kvällen innan. 

Aväten mangold

Detta har hänt förr om åren så jag måste verkligen lära mig att sätta odlingsväv över dessa för att nästa år få ha min odling i fred. Jag tror det är ett rådjur som ätit sig mätt på mina odlingar. 
Hur går jag vidare efter detta? Rödbetorna klarar sig nog men mangolden är helt aväten...ska jag så nytt? Kommer det i så fall hinna komma upp?

Första mogna tomaten

Jag gläder mig desto mer att jag verkar lyckas med mina tomater i år. Nu har första tomaten blivit röd och flera är oranga. Att få äta egenodlade tomater i juli är verkligen tidigt för mig då de förr om åren mognat först i september. Jag trodde nog att någon av plantorna med de stora tomaterna skulle mogna först, men det blev körsbärstomaterna som vi får njuta av först. 

Blommor från trädgården

Rosenskära och Lejongapen jag sått blommar och jag har använt mig av kunskapen om att binda spiralbukett jag fick på blomsterkursen i slutet av juni. 

Spiralbunden trädgårdsbukett

Jag plockade några Rosenskära och några Lejongap och gröna kärleksört för att få vidd på buketten. För att få in mer grönt i buketten plockade jag fyra blad från Jättedaggkåpan. För att hålla kvar formen på buketten i vasen knöt jag ett snöre runt buketten. 

Trädgårdsbukett med lejongap och rosenskära


Hallon från trädgården

Trots torkan mognar hallonen och jag plockar av ungefär var annan dag och får bra med skörd. Hallonen styckfryser jag för att lättare kunna använda dem i till exempel gröt i höst och vinter. 

Rödavinbären är mogna men jag vet inte vad jag ska göra med dem. Förra året frös jag in lagom mängd för att göra gelé, men de ligger fortfarande kvar i frysen. Detta för att jag är osäker på om vi verkligen ska ha gelé som innehåller så mycket socker. Det rimmar inte så bra när vi sockerbantar...
Och den här sellerikålen/pak choi som jag har tre stycken färdiga att skörda i odlingslådan, vad gör jag med dem?
Många frågor som måste besvaras så fort som möjligt för att de inte ska förgås. 





Vad händer i trädgården?, trädgårdsbukett,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej