Odlingslådor 180623

I helgen har jag tagit mig tid för att se över mina odlingar. Den gula löken kommer bra och, tro det eller ej, en sättlök rödlök från förra året har kommit upp. Mina tre Sellerikål är stora och fina, nu måste jag bara komma på hur vi ska äta upp dem. Min mamma hade dem i wok och det funkade riktigt bra. Men vad kan man göra mer?
Salladen blev det inte mycket med, men vad kan man begära av flera år gamla frön. Två frön har grott i varje fall, så nu väntar jag förhoppningsvis två fina salladshuvuden. 
Rödbetorna kommer fint, men många av fröna var blindfrön. Fröna såg ut som rödbetor men när de kommit upp blir det ingen beta utan bara stora gröna blad. Bort med dem och sen sätter jag gallrade plantor där istället. 

(null)

Potatisblast har kommit upp från alla satta potatisar utan en, så jag tog och satte en ny så får vi se om den gror. 
Morötterna jag sådde andra omgången har kommit jättebra så min farhåga om att vi inte skulle få några morötter blev inte besannade. Några egenodlade morötter kommer vi allt kunna njuta av. 
Mandgolden kommer jättefint. Jag hoppas nu jag har sått allt på rätt plats så att allt får maximalt med ljus när det vuxigt upp, så att inget skymmer för något annat. 

Nästa år lovar jag mig själv att det kommer blir många nya frön då mitt fröförråd ny är slut och har väldigt dålig groningsprocent.

Rengöring av vår bivattnare

Jag och sonen tog och rengjorde vår bivattnare. Det var verkligen på tiden, frön som börjat gro och algbildning på krukan och glasbitarna. Tyvärr såg jag att två humlor hade drunknat, troligtvis på grund av för mycket vatten, efter allt regnande, så att inte någon kula stack upp över vattenytan. Tänk att bivattnare som skulle rädda liv nu blev två humlors död, men jag hoppas att innan det blev för mycket vatten att den gett svalka för många andra bin och insekter. Nu är det friskt vatten och lagom mycket vatten i vår bivattnare. 




Min odling just nu, min trädgård,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej