(null)

Va! Är det sant! 
Har vi i Sverige redan den 28 mars 2018 använt upp vår del av jordens resurser för ett helt år?! Hur kan vi i Sverige, landet lagom där källsorteande nästan är en lag, lyckas med detta? Är vår konsumtion så stor att vi redan nu använt mer naturresurser än vad vår planet kan återskapa på ett år. Enligt  Fältbiologernas uträkning lever nu på lånade resurser. 
Förra året var "Earth overshoot day" enligt WWF den 2 augusti och jag reagerade då på att det var tidigt på året, men nu, slutet av mars! 

Vi måste börja agera på allvar!
Köp inte mjölken längst in, minska matsvinnet, köp produkter med kort datum. 
Välj bort smutsig el, välj aktivt förnyelsebart elavtal. 
Ställ bilen, åk tåg/buss/ta elcyklen eller samåk och diskutera miljö. 

Just detta att börja prata om vår miljö med nära och kära och jobbarkompisar tror jag vi ska våga göra mer för att få fler att engagera sig. Men ni kanske som jag tycker det är svårt att ta upp utan att de man pratar med ska känna sig uppläxade. Jag vågar inte riktigt för att jag känner mig osäker på vad jag egentligen kan. Tänk om de ställer en fråga jag inte kan svara på. Jag ska verkligen börja våga diskutera med andra från och med nu. 

Vem vet jag/vi kanske hittar en själsfrände. 


Sveriges "Overshoot day" 28/3, Sveriges overshoot day, overshoot day, overshoot day 2018,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej