(null)

Året var 1910 i London. Kvinnorörelsen, Suffragetterna, hade planerat en demonstration för rösträtt för kvinnor. 300 kvinnor marscherade den 18 november till the House of parlaments för att medvetengöra sin sak och möter då ett våldsamt motstånd från både polis och sympatiserade män. Under sex timmar får kvinnorna motstå våld och sexuella övergrepp från både polis och andra män. 
Tidningarna skrev mycket om denna händelse som verkligen urartade. Bilder av kvinnor som ligger på marken med poliser över sig publicerades.  Polisen arresterade 4 män och 115 kvinnor. Alla anklagelser lades ner dagen efter och de släpptes. 

Jag tänker ofta på alla de kvinnor sim gått före mig och kämpat för att just jag nu har rösträtt. Vilket jobb de gjort för mina rättigheter som jag så ofta bara tar för givet. Jag skulle så gärna vilja tacka dem personligen. 

Visste ni att beslutet om kvinnlig rösträtt i Sverige togs 1919, men det första valet då kvinnor kunde använda sin rösträtt var 1921. 
Systrarana i Storbritannien fick sin rösträtt  1918, men den var först på lika villkor som männen 1928. 


1910, Black friday, en annan Black friday, kvinnlig rösträtt, suffragatter,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej