(null)

För ett tag sedan blev jag väldigt irriterad på varför jag och dagbarnen ska gå och plocka upp andras skräp och särskilt skräp från vuxna. Denna gången fick vi syn på plastbitar bland gräset på vägrenen, en mäklarskylt. Jag tog min ilska och gjorde något bra, jag mailade det berörda kontoret:

"Hej,
    Detta mail handlar om era plastskyltar som sitter uppe och visar vägen till lediga objekt. De är bra reklam och lätta för konsumenterna att se att ni säljer objekt i detta område men, när de ligger i dikeskanten och objektet är sålt för längesen...då är skylten bara en miljöbelastning och gör närmiljön skräpigare. 
    Jag som pedagog lär mina barn att man inte ska slänga skräp runt omkring sig så när vi ute och går plockar vi skräp. För ett tag sedan såg ett av barnen vit plast gömt i gräset. En dikeskkippare hade varit där så det låg småbitar utspritt men även stora så jag såg tydligt att det var en skylt från er. 
    Vill ni verkligen vara ett företag som sprider microplaster i naturen och låter barn (se bifogad bild) ta hand om skräpet ni sprider? 
    Hur ska vi lära barnen att ta hand om vår jord om inte vi vuxna gör det?
    
    Snälla snälla plocka tillbaka era skyltar när ni sålt objekten!!!
    
    
    Vänliga hälsningar

Sara"


Det verkar som de tagit mitt mail på allvar för detta svar fick jag:

"Hej Sara!

Tack för ditt mail! 

Jag håller verkligen med dig om detta och vi ska omgående se över hanteringen av våra skyltar.

Vi kommer imorgon bitti börja med, att på vårt morgonmöte berätta om ditt mail för alla berörda och dra upp en strategi så att detta inte sker igen. "




Ibland blir jag faktiskt ganska stolt över vissa saker jag gjort och detta är ett av dem. Desto mer vi kan påverka andra att agera desto bättre för vår jord. 


Du kan läsa mer om hur jag tänker kring att plocka skräp i ett tidigare inlägg här




Ibland blir jag arg och agerar, plocka skräp, plocka skräp i vardagen, skräp i naturen,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej