(null)

Välkommen till Julkortsserien 2018!
Ända sedan jag började blogga för tre år sedan har jag delat med mig av julkortstips i en Julkortsserie inför varje jul. 
Jag kommer att dela med mig av julinspiration på fem torsdagar. Det kommer bli fem liknande kort varje gång för att efter fem gånger fått ihop 25 kort. 

(null)

Skissen var från början ett blomsterkort men jag fick inspiration till ett vintrigt julkort. 

(null)

Materialet jag letade fram blev: Rött sidenband, fyra naturfärgade kortbaser och ett vitt, fem mönstrade papper som är två centimeter lägre än kortbasen men lika bred och två naturfärgade och tre vita delvis utstansade etiketter. 

(null)

Då jag valde en träklossmonterad stämpel var det svårt att placera texten på pappret då man inte ser exakt var den hamnar. Därför stämplade jag på ett akrylblock så att blockets och klossens två kanter livar varandra. Sen målade jag av etiketten på ett papper och sen placerar jag det stämplade blocket över och ritar av de två yttre kanterna som stämmer överens med träklossen. 
På detta sätt kunde jag lätt stämpla texten på samma ställe på alla etiketterna. 

(null)

Fem svarta grankvistar stämplade jag runt den röda God Jul-texten på etiketterna. 

(null)

I högra änden på etiketten stansar jag ett mindre hål och knyter en röd rosett. 

(null)

De mönstrade papperna fästs fast med 3D-kuddar i mitten av kortbasens framsida. 

(null)

Etiketten fästs även det fast med 3D-kuddar på det färgade pappret vänstra sida. 

(null)

Sist av allt klistras pärlemoskimrande halvstenar på de stämplade grankvistarna. Snö eller kanske julgranskulor?

(null)

Här kan du även se fjärde
delarna i min Julkortsserie 2017 och 2016.

(null)










Handmade cards, Julkortsserien, Julkortsserien 2018, handgjorda kort, julkort,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej