(null)

Igår hade vi besök av mina föräldrar och när man får besök fixar man lite extra. Detta gjorde att jag tog mig tid att dekorera vår nya entrétrappa. 

(null)

Till detta stilleben tog jag bara av sånt jag hade hemma. Kaffepanna tog jag med mig hem förragångem vi var hemma-hemma på landet. På gården finns spår från folk förr i tiden då man bara slängde saker man inte ville ha på stenrösen. Sen plockades mer sten bort från åkrarna och sakerna döljdes av ny sten. På ett sådant stenröse hittade jag denna kaffepanna som jag tog hem och nu satt en Julros i. Granriset är också från gården som jag plockat i skogen, men även de nedersta grenarna från vår julgran. De fina kottarna som min son plockat en fin detalj. Självklart ställde jag dit en lykta också. 

Före

(null)

För ett tag sedan lovade jag att visa vårt entrébygge och hur det växt fram sen sommaren. Detta lovade jag visa när jag hade vinterdekorerat den, alltså nu. Vi började med att ta isär den svintunga gjutna trappan medan vi ändå dränerade framsidan. 

(null)

Vi fick ha entrén via altanten i några dagan, men snart var trappan på plats. 
Det blev en bredare och längre entréavsats än innan för att få bra med plats när dörren öppnas. 

(null)

Vi valde att bygga i det mer miljövänliga impregnerade träet Organowood. Detta trallvirket håller sig ljust och som sen får en fin ljusgrå ton. Tyvärr finns inga stolpar, balkar eller vagnstycken att få tag i så tyvärr är de fulimpregnerade. 
Istället för ett litet nätt skärmtak av plåt valde vi att bygga ett som är över hela entréavsatsen. 

(null)

Entrétaket som min man mestadels designade blev ett rundat tak av plåt. Mycket tid gick åt till att försöka räkna ut rätt böjning till de mått vi redan bestämt, men till slut fick vi hjälp av min mosters man som är professor i matematisk fysik. 

(null)
Efter


Så till slut blev entrébygget klart och vinterdekorerad. Nu är det bara resten av trädgårdens entré kvar till nästa år att slutföra. 

(null)





Vinterdekorerad entré, entré, entrébygge, organowood,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej