Häcktrimning i oktober

När väl regnet kom efter sommarens torka började allt växa igen. Gräset är grönt och vår gräsklippare,Brynolf, får jobba på rejält för att hålla det nere. Även vår häck vid garageuppfarten har vuxit åt alla håll så det börjar kännas trångt när vi kör in bilen. I söndags blev det dags att ta fram häcksaxen och i varje fall trimma till kanterna så att man enkelt kan skotta utan att behöva slåss mot grenarna när snön kommer. Längden fick vara kvar, det är lite skönt med insynsskyddet mot grannarna så länge häcken har löv. 

Läsning i solen med höstfärgade löv i förgrunden. 

När vädret är så sommarlikt och man bara vill vara ute och fixar har jag ändå sagt till mig själv att ta pausar. Vi har ätit mat och fika ute varje dag, så ofta vädret tillåtit. Jag har även unnat mig att bara sitta i solen och läsa. Jag måste erkänna att sommarboken fortfarande inte är utläst, mindre än en fjärdedel kvar. Men det är lite märkligt att sitta i sommarklänning i solen i mitten av oktober. Brittsommar brukar det ju oftast bjudas på men kanske inte så här sent. 

Frilandsodlade körsbärstomater i oktober

Det känns som det är sista tiden nu att ta till vara på det vi odlat. De få tomaterna som fortfarande sitter kvar på plantorna får hänga kvar tills denna brittsommaren avtar. Desto mer sil de får desto godare blir de och de kanske hinner mogna lite till. Så om någon dag kommer plantorna att plockas rena. 

Sista morötterna i landet

Nästan allt i landet har vi nu ätit upp. De sista rödbetorna åt vi upp i helgen då vi gjorde köttbullar med rödbetor och kapris i. Det ända som är kvar är lite lite mangold och några morötter. Morötterna kommer ätas upp i veckan då jag tänkt göra morotssoppan från Vadstenafolkhögskola. 

Salladshuvud på friland i oktober

Sen har jag ett salladshuvud under odlingsväv. Jag satte frön i augusti och snart är det dags att skörda och äta upp den. Detta huvud kommer bli den sista egenodlade salladen. 
Mina odlingslådor är nu även rensade från gräsmattan som växte i dem och när jag rensade upptäckte jag att det växer tre vitlökar. Vitlöken som kom fint i början av säsongen, men efter ett tag bara vissnade de och försvann. 
Att odla är verkligen fyllt av överraskningar!

Vi har långhelg denna helg då jag har varit ledig denna måndag, helt underbart med tre dagars ledighet. Känns som minisemester trots att det blivit en del småfixande. 



brittsommar, sista skörden, skön långhelg,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej