Äppelkaka med vaniljsås
 
Här hemma hos oss blir det många äppelpajer bakade så här års och vem vill inte ha en riktigt god vaniljsås till den. Marsankräm och alla dessa färdiga vaniljsåserna som finns att köpa i mataffärerna i all ära, men då vi plockar bort vitt socker i så stor utsträckning som möjligt vill vi så klart ha en vit sockerfri vaniljsås till vår äppelpaj utan vitt socker. 
 
Detta har gjort att jag ända sedan äppelsäsongen började har letat efter ett riktigt gott recept som hela familjen tycker om. Vi har testat många recept och vi har tyvärr gallrat bort de flesta, men jag tänkte jag kunde sammanställa en lista med alla vaniljsåser utan vitt socker jag hittat. 
 
Ekotipsets vaniljsås med mango
2 dl yoghurt av någon sort. 
1 dl fryst mango
Lite mer än 1 dl cashewnötter
6 st dadlar
1 tak vaniljpulver
Mixa allt till en slät sås. 
 
Vaniljsås med cashewnötter
3 dl cashewnötter
3 msk agavesirap 
1/2 tsk vaniljpulver
Vatten
Koka upp vatten och täck cashewnötterna och låt stå i ca 15 min. Sila nötterna och mixa dem tillsammans med agavesirap och vaniljpulver. Tillsätt vatten till önskad konsistens. 
 
Egengjord vaniljsås från Saras eviga
2 dl grädde
2 äggulor
1 krm vaniljpulver
Vispa grädden fluffig. Tillsätt äggulorna och vaniljpulvret och vispa till önskad konsistens. 
 
Vaniljgrädde
Vispa önskad mängd grädde och tillsätt vaniljpulver i slutet. 
 
Vaniljsås på Turkiskyoghurt
2 dl Turkisk yoghurt
2 msk honung
1 krm vaniljpulver
1 äggula
 
Glassaktig vaniljsås
Fryst banan
Kokosmjölk/kokosgrädde
Vaniljpulver
Mixa ingredienserna. Denna sås blir lite mer som glass.
 
Vaniljsås på Kvarg
Blanda ihop Kvarg och vaniljpulver
 
Vaniljsås från Äntligen sockerfri
2 dl Rysk yoghurt
1 dl ovispad grädde
1 tsk vaniljpulver
Blanda bara ihop allt
 
 Vi testade även att vispa havregrädde och vaniljpulver och det blev en riktigt len grädde som passade väldigt bra till äppelpaj, men vi upptäckte att denna grädden vi köpt innehöll tillsatt socker... 

Än så länge är våra favoriter Ekotipsets vaniljsås med mango och Vaniljsås med cashewnötter, det är ju inte alls på samma sätt som vaniljsås med vitt socker. Jag tror vi måste jobba på vår uppfattning av vaniljsås eller jag menar att jag och mannen måste jobba på detta för sonen upplever än så länge allt med öppet sinne då han inte vet vad vaniljsås med vitt socker smakar. 

Mitt sökande fortsätter. 




Egengjord vaniljsås, Jakten på den bästa vaniljsåsen, recept, sockerfri vaniljsås, vaniljsås utan vitt socker,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej