(null)

Välkommen till Julkortsserien 2018!
Ända sedan jag började blogga för tre år sedan har jag delat med mig av julkortstips i en Julkortsserie inför varje jul. 
Jag kommer att dela med mig av julinspiration på fem torsdagar framöver. Det kommer bli fem liknande kort varje gång för att efter fem gånger fått ihop 25 kort. 

Kortskiss nr 1.

Jag jobbar nästan uteslutande utifrån en skiss och sen börjar jag leta papper, stämplar, mm, bland det materialet jag har hemma. 

(null)

När man ska göra många kort gäller det att korta ner varje moment, genom att göra samma moment till alla korten på en och samma gång. Detta sparar massvis med tid. Då jag egentligen inte tycker om att göra lika dana kort, men när många kort ska skapas gör jag det lite enklare för mig och använder samma skiss till fem kort. Jag har valt att ha olika mönstrade papper på varje kort och lite olika stämplar för att inte göra dem helt identiska.
Kortbasen är en färdigklippt och färdigbigat rött fyrkantigt kort jag fyndade på en Panduro-rea för ett bra tag sedan. Så det första jag började med var att skära alla de fem mönstrade pappren. 

(null)

(null)

Vita cirklar i två olika storlekar stansade jag ut och stämplade. De stora cirklarna med bil eller skridskor och den lilla med god jul-text. Alla kanter svärtade jag med svart stämpelfärg. 

(null)

För att få något att hända och inte bara olika element klistrade på ett kort stämplade jag snöstjärnor runt och bakom de utstansade cirklarna. Vissa kort fick snöstjärnorna på det mönstrade pappret medan vissa fick dem på kortbasen. 

(null)

Det mönstrade pappret klistrades fast med 3D-kuddar och cirklarna med dubbla 3D-kuddar. 

(null)

Det sista jag gjorde var att rita svarta stygn runt kortbasens kant och klistra dit tre svarta halvpärlor i olika storlekar. 

(null)


Här kan du även se första delarna i min Julkortsserie 20172016 och  2015.




Handmade card, Julkortsserien 2018, Julkortsserien 2018 del 1, christmas card, handgjorda kort, julkort,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej