Plommonkräm

Här hemma blir det mycket kräm av frukt från trädgården för tillfället. Dagbarnen tycker verkligen det är ett lyxigt mellanmål och de mumsar glatt. Jag själv har alltid ÄLSKAT kräm av alla dess sorter. 

Denna gången blev det plommonkräm sötad med honung. Jag utgick från ett klassiskt recept men bytte ut det vita sockret mot honung:

500g plommon
4dl vatten
Honung efter smak
3msk potatismjöl 

Koka plommon och vatten under lock 10-15 min. Tag kastrullen från värmen och smaka av med honung. Häll i potatismjölredningen i en fin stråle. Låt krämen bara koka upp, klar!

För några dagar sen delade jag med mig av ett recept på äppelkräm sötad med agavesirap och det hittar du här
Du kan även hitta mitt recept på jordgubbskräm här

Plommonkräm sötad med honung

Man kan lätt tro att det är svårt att göra kräm, men det är det verkligen inte. Jag själv har haft lite mentala spärrar efter att ha gjort äppelklister istället för äppelkräm på högstadiets hemkunskap, men nu är spärrarna som tur är borta. 

Tänk att det som hände en gång för så länge sen kan fortfarande göra en så rädd som vuxen. Verkligen tänkvärt. Med detta sagt, se till att peppa era små!



Plommonkräm, Plommonkräm utan socker, honung, kräm utan socker, recept,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej