DIY, egengjorda bivaxdukar

Oj, så enkelt det var och va gott det luktade i köket när jag tillverkade julklappar till min mamma och pappa, syster och bröder. 
Jag och min man försöker banta bort all plast i vårt hem och byta till något mer hållbart. När vi slutade köpa plastfolie fick vi lite att bita i. Ja, man kan använda burkar, karotter med lock och tallrikar som lock, men det går inte alltid. Då hittade jag att det fanns bivaxdukar som man använder precis plastfolie. Det är helt enkelt bivaxindränkta bomullstyg som formar sig med hjälp av händernas värme. Dock ska de inte användas till kött och fisk då de enbart får tvättas med svalt vatten och milt diskmedel. 

Svensk krav-märkt bivax

Det man behöver är bivax och tygbitar. Jag valde att göra av svensk krav-märkt bivax och använda utkänta lakan att klippa ut bitar ifrån. 
För att få tag på svensk krav-märkt bivax var inte det lättaste utan det det var mycket sökande innan jag hittade det. Ekologisk bivax från andra länder finns det att beställa i flera nätbutiker. Genom att välja krav eller ekologiskt bivax slipper man risken att det finns kvalsternekämpningsmedel i som verkligen inte är så giftfritt. 

(null)

Jag tog och klippte ut två olika storlekar ur lakanstyget med taggsax. För att lätt applicera bivaxet smular man bara sönder arken i små bitar. Förbered plåtar med svanen-märkt bakplåtspapper. Lägg ut smulet så jämt som möjligt på tyget och lägg särskilt längs med kanterna. 

(null)

Sen är det bara låta ugnen göra förvandlingen. Sätt ugnen på 75 grader och låt vaxet smälta, ca 5 min. 
Låt svalna och kolla mot en lampa att tygets porer fyllts med vax. Blir det lite förmycket vax på vissa ställen är det bara att dra bort det med en vanlig matkniv. 

Färdiga att använda!

(null)
Handgjorda bivaxdukar


DIY, Gör egna bivaxdukar, bivaxdukar, handgjorda bivaxdukar,

Liknande inlägg

1 kommentarer

Elsa

17 Feb 2020 02:21

Alla biodlare, oavsett om de är ekologiska eller inte, är enligt lag skyldiga att behandla mot varroa kvalstret. Metoderna skiljer, Vanligen används organiska syror som mjölksyra, oxalsyra och myrsyra.

Svar: Helt rätt, med kravmärkt honung slipper man i varje fall läskiga Apistan.
Sara Johansson

Kommentera

Publiceras ej