Min rotsakslåda i mitt kylskåp

En ny forskning gjord av tidskriften The Lancet och Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet har kommit fram till att för att leva hållbart måste jordens befolkning minska radikalt på intaget av kött (fläsk, nöt och lamm) och öka på det gröna (frukt, bär, rotfrukter och grönsaker). 14g per dag är hållbart och då måste vi öka det gröna till minst 500g per dag. Vi bör även halvera den rekommenderade mängden socker och även minska intaget av mjölkprodukter. 

En sådan här omvälvande matförändring är något som till och med Livsmedelsverket ställer sig bakom som en hälsosam mathållning. Det gäller bara att veta hur man ska ersätta köttproteinet mot vegetabilisktprotein (bönor och linser, mm.) Många kanske tänker att nu måste alla bli veganer utan det är flexiterianer vi måste bli. Med detta sagt kan vi fortsätta äta fisk, kyckling och villt, men vi alla måste även äta bara vegetariskt. 
Jag är så glad att jag har som policy på lunchmatsedeln för barnen att av fyra dagar är det minst två vegetariska, en fisk och en kött. Denna köttlunchen kan vara kyckling eller något annat. Alltså är det inte varje vecka jag serverar nöt eller fläsk. 
För mig är detta med 14g kött om dagen en rolig utmaning som börjar nu med att först kartlägga hur mycket kött vi egentligen äter, men den stora utmaningen kommer att bli för min man. Min man äter alla sina luncher på restaurang då hans jobb är sådant att han inte kan ta med matlåda. Vad finns det igentligen för vegetariska alternativ på vanliga lunchrestauranger? Är de värda ca 100 kr som en utelunch kostar? Det är ju inte så roligt att äta salladslunch fem dagar i veckan...
Det måste bli fler som efterfrågar vegetariskt på restaurangerna för att få en mer varierade och prisvärda vegetariska restaurangalternativ. 

Men den stora utmaningen är också att äta rätt med mat som inte är fraktad från andra sidan jordklotet. Alla världens länder har sina utmaningar med att äta hållbart och hälsosamt utefter vad det går att odla just där. 









14 g/dag, Hållbar matkonsumtion, hållbar livsstil, köttkonsumtion, äta hållbart,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej