(null)
Julgranen i januari

Efter att ha stått fin och grann i stugan i över en månad ville inte vår gran vara med längre. Grenarna bar inte längre och julgranspyntet började ramla ner på golvet. Vi har till och med vaknat mitt i natten av duns mot golvet. 

(null)
Före: paket under granen
(null)
Efter: barr under granen

Barren föll av bara man råkade gå förbi den. Ja, ni vet, sopkvasten har stått bredvid granen för att man smidigt ska kunna sopa barren. Nu i torsdags på min lediga dag tog jag och sonen tag i att klä av den och vi gjorde granen till brasved istället. Det gör ont att ta bort den då jag verkligen älskar pyntade granar, men när barren faller av bara av fartvinden måste jag erkänna att det är dags. 

Julgransbrasa

Idag är det tjugondag Knut. Denna "plocka bort julen dagen" kom fortare än jag trodde, trodde faktiskt det var en vecka till. Så idag har jag och sonen letat julsaker och samlat dem på soffbordet. 
Var kommer denna tradition ifrån?Nordiska museet skriver på sin hemsida " Den 20:e dagen efter jul är julen slut, en tradition som vi har åtminstone sedan 1600-talet. Att slänga ut granen tillsammans med en så kallad julgransplundring härstammar från 1800-talets borgerliga traditioner."
En helt klart gammal tradition som jag tänker göra med mina dagbarn på måndag. Då ska barnens lilla rotgranen som har stått i lekrummet ut. 

(null)

Nu är julen bortplockad hos oss och julen är officiellt över för denna gången. Jag längtar redan till nästa...





Nu åker den ut!, julgran, julgranen i januari, tjugondag Knut,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej